Vad gör Företags Bostads Bolagen?

Vi vill att det ska vara lätt för företag och offentliga verksamheter att erbjuda anställda bostäder i form av tidsbegränsade andrahandshyreskontrakt. Tyvärr är så inte fallet idag. Rättsläget är osäkert och allt för begränsande. Det vill vi att regering och riksdag ändrar på genom att införa nya regler i hyreslagstiftningen. Att kunna attrahera nyckelmedarbetare till specifika orter och uppdrag är helt centralt för svenska företags konkurrenskraft. Allt för ofta misslyckas detta på grund av svårigheter att ordna en bostad till den som ska rekryteras. Sverige har jämfört med andra länder, såsom till exempel Finland, en mycket reglerad hyresbostadsmarknad. Det leder till bostadsbrist och köer som i sin tur skapar rekryteringsproblem för många företag. Som en funktion av bostadsbristen har andrahandshyra av företagslägenheter vuxit fram – och blivit räddningen för många bolag, organisationer och universitet.

ApartDirect Går med i Företags bostads Bolagen

Under sommaren har nätverket Företagsbostadsbolagen (FBB) vuxit. Det är ApartDirect, ett familjeföretag som ägnar sig åt uthyrning av hotellägenheter i Stockholm och Linköping som tillkommit som det åttonde medlemsföretaget i organisationen.
Vi har intervjuat ApartDirects vd Mikael Karström om deras verksamhet, det nya samarbetet och vad han hoppas få ut av att ingå i organisationen.

Hej Mikael! Du är vd för ApartDirect. Kan du börja med att berätta lite om er verksamhet?

ApartDirect är ett familjeföretag med uthyrning av lägenheter i Stockholm och Linköping. Vår verksamhet är uppdelat i två olika bolag; ApartDirect AB som sysslar med korttidsuthyrning till företag samt privat personer och ApartDirect Long Stay AB sysslar med långtidsuthyrning av bostäder till företag. Vi är ett 50 personer starkt team och erbjuder bättre service och hemtrevliga lägenheter till våra kunder.

Företagsbostadsbolagen bildades bland annat som en följd av en dom från Högsta domstolen som kom i slutet av 2022 som kan komma att förvärra problemen för svenska företag att attrahera kompetens genom att kullkasta flexibiliteten på den svenska bostadsmarknaden. Hur har ni märkt av konsekvenserna från domen?

Vår verksamhet riktar sig till företag och offentliga verksamheter vars kompetensförsörjning är beroende av tillfälliga insatser från inflyttad arbetskraft. HD-domen skapar ett betydande problem på svensk bostadsmarknad i och med att den försvårar för utländsk arbetskraft att bosätta sig i Sverige, men också för arbetskraft att flytta inom Sverige för tidsbegränsade uppdrag. Bostadssituationen är redan idag ett skäl till att talanger inte vill flytta hit och nu kommer det bli ännu svårare för dem att hitta bostad.

Vad kommer ApartDirect att kunna bidra med till samarbetet?

Tillskottet av ApartDirect till organisationen innebär att FBB växer och blir en än starkare röst i den svenska bostadspolitiska debatten. Vi kommer bidra med våra erfarenheter och kunskap om bostadsmarknaden i allmänhet och kort- och långtidsuthyrning i synnerhet för att nyckelmedarbetare ska kunna fortsätta rekryteras till specifika orter och uppdrag. Det kommer vara helt centralt för svenska företags konkurrenskraft.

Hur anser du att politiken behöver hantera den nya situationen som uppstått i och med domen från Högsta domstolen?

Det finns ett behov av att förtydliga lagen om andrahandsuthyrning och säkra tillgången till tillfälliga bostadslösningar. Vi vill att regeringen ser över hur lagstiftningen måste förändras i och med HD-domen för att den här typen av uthyrning ska vara möjlig även i framtiden. Vi ser därför att det behöver komma en utredning på plats som tittar på detta.

Läs mer på FBB,s hemsida